Selasa, 16 Disember 2008

DBKL MEROBOHKAN GERAI DI JALAN PALONG

Pada 4 Disember 2008 pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah merobohkan 9 gerai haram warga asing di sepanjang Jalan Palong, Taman Miharja Fasa Dua, Cheras yang dipercayai diusahakan secara ali baba. Tindakan pihak Direktorat Penguatkuasa DBKL ini hasil aduan penduduk dan peniaga lain bahawa pemilik gerai terbabit telah mengabaikan kebersihan dengan sewenang-wenangnya membuang sampah ke dalam longkang yang mengundang kepada pembiakan tikus dan mengotorkan kawasan persekitaran.

Pihak DBKL juga telah memberikan notis sebanyak tiga kali sebelum merobohkan gerai tersebut yang kebanyakkannya telah dialibabakan lesen perniagaan mereka kepada warga asing. Majoriti peniaga di kawasan ini adalah kalangan Orang Melayu.

Menurut peniaga tempatan lagi sebanyak 20 gerai yang sedia ada masih dibenarkan berniaga. Namun kebenaran tersebut hanya buat sementara waktu kerana gerai-gerai tersebut dalam pemerhatian DBKL untuk dirobohkan. Kerisauan pemilik gerai ini berkaitan status gerai mereka sama ada dirobohkan atau tidak terus menghantui mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan